تماس با ما

فید خبر خوان

نقشه سایت

فیزیک کوانتوم بزرگترین مرجع مقالات و مطالب رایگان


اگر به یک وب سایت یا فروشگاه رایگان با فضای نامحدود و امکانات فراوان نیاز دارید بی درنگ دکمه زیر را کلیک نمایید.

ایجاد وب سایت یا
فروشگاه حرفه ای رایگان

دسته بندی سایت

پر فروش ترین های فورکیا


پر بازدید ترین های فورکیا

پیوند ها

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 39
  • بازدید دیروز : 112
  • بازدید کل : 339189

تلاش انیشتین برای وحدت نیروها


تلاش انیشتین برای وحدت نیروها
وقتى آلبرت اینشتین در اوایل دهه ۱۹۲۰ تلاش هایى را براى ارائه یک نظریه وحدت بخش در فیزیک آغاز کرد، اوضاع خیلى امیدوارکننده بود. نظریه هاى موجود- یعنى نسبیت و مکانیک کوآنتومى نوظهور- همانقدر پرسش تازه مطرح مى کردند که به آنها جواب مى دادند و به همین خاطر بیشتر فیزیکدان ها نیاز به یک چارچوب نظرى بزرگتر را احساس مى کردند. اولین ایده ها در این راه به چهره هایى مثل هرمان ویل، آرتور استنلى ادینگتون و تئودور کالوتزا مربوط بود که هر چند تلاش هایشان نیروها را متحد نکرد اما باعث شد نظریه پردازان با مفاهیم مفیدى مثل تقارن پیمانه اى و ابعاد اضافه آشنا شوند.

اینشتین سه سال بعد از ارائه و انتشار مجموعه اى از نظریه هاى وحدت بخش تنها مانده بود. بقیه دانشمندان رهیافت او را به بن بست رسیده مى دیدند، اظهارنظرى که میزان پیشرفت این شاخه از فیزیک بعد از مرگ او در ۱۹۵۵ نیز آن را تایید مى کند. در حالى که اینشتین مى خواست نظریه وحدت بخش را روى نسبیت عام بنا کند، اتفاقات بعدى نشان داد که مکانیک کوآنتومى بهترین نقطه شروع این راه است.

اواخر سال ۱۹۴۹ بود که اینشتین فرمول بندى نظریه وحدت بخش اش را منتشر کرد و دبیران مجله ساینتیفیک آمریکن بلافاصله از او خواستند تا یک نسخه عامه فهم تر از آن را هم تهیه کند. این مقاله که در شماره آوریل ۱۹۵۰ مجله به چاپ رسید، دو تا مانده به آخرین مقاله اى بود که او درباره یک موضوع علمى و به زبان ساده نوشت. اصل مطلب را اینشتین به صورت یک دست نویس شتابزده و بد خط به زبان آلمانى به مجله داد و چیزى که منتشر شد یک ترجمه تقریباً ویرایش نشده بود: متنى خشک و فنى که خواندنش اصلاً راحت و خوشایند نیست و هیچ اثرى از آزمایش هاى فکرى درخشان اینشتین- قطارها، پرتوهاى نور، آسانسورها- که نوشته هاى قبلى اش را جذاب و ساده فهم مى کرد در آن دیده نمى شود. توضیحات و توصیفاتش از جزئیات این نظریه وحدت بخش هم آنقدر گنگ و مبهم است که کسى تقریباً چیزى از آن نمى فهمد. دنیس فلاناگان، سردبیر آن موقع مجله یادآورى مى کند که: «مقاله از آن چیزهایى که معمولاً چاپ مى کردیم، بسیار دشوارتر و پیچیده تر بود و بنابراین چندین تغییر ویرایشى را به دکتر اینشتین پیشنهاد کردیم. اما او احساس مى کرد که متن باید بدون تغییر چاپ شود.»

مقاله به خوانش چندین باره نیاز دارد، به ویژه اگر خواننده به چشم مطلبى درباره فلسفه علم به آن نگاه کند تا علم. مجرد و انتزاعى بودن مقاله هر چند مانعى تقریباً غیرقابل عبور براى خواننده عادى به حساب مى آید، در واقع یکى از مهم ترین جنبه هاى آن است که از جابه جایى و تغییر اهداف کار اینشتین حکایت مى کند: علاقه تحقیقاتى اصلى او دیگر تلاش براى توضیح پدیده هاى مشاهده شده در طبیعت نبود. نظریه نسبیت عام گرانش را توضیح مى داد و معادلات ماکسول هم از پس دیگر نیروى مهم طبیعت یعنى الکترومغناطیس برمى آمد. اینشتین حالا دیگر تلاش مى کرد که این دو نظریه را با یکدیگر پیوند دهد.

به این ترتیب این ساختار محض و انتزاعى این نظریه ها بود که برایش اهمیت داشت. اینشتین در قسمتى از این مقاله مى گوید: «نیاز به نظریه هاى تازه در درجه اول آنجا مطرح مى شود که پدیده هاى جدید را نتوان با نظریه هاى موجود توضیح داد اما این انگیزه براى ساخت و ارائه نظریه هاى جدید بیش از حد بدیهى است. انگیزه دیگرى هم هست که اهمیتى لااقل برابر دارد و آن حرکت به سوى یکپارچگى و ساده سازى کل نظریه است.»

فیزیکدانان تا آن موقع میوه هاى نزدیک به زمین را چیده بودند (کارى که نتیجه اش قوانین براى توصیف تجربیات مستقیم بشر در رابطه با طبیعت بود) و بنابراین گام بعدى همین طور که اینشتین مى گوید، خواه ناخواه دشوارتر مى شد: «یکى از مزیت هاى مهم هر نظریه اى این است که مفاهیم اصلى و اصول بنیادى اش «به تجربه نزدیک» باشد. خطر اینکه چنین نظریه اى به کلى پرت و اشتباه از آب درآید، کمتر است؛ مخصوصاً به این دلیل که رد کردن یا نقض آن در هر مرحله اى به وسیله آزمایش، زمان و کوشش بسیار کمترى مى طلبد. با این حال هر چه دانش ما عمیق تر مى شود باید این مزیت را به نفع سادگى منطقى و یکپارچگى اصول یک نظریه فیزیکى کنار بگذاریم.»

این نکته ها حتى امروز هم وارد هستند. افراد زیادى شکایت مى کنند که نظریه ریسمان آنقدر از حیطه تجربه به دور افتاده است که دیگر نمى توان آن را علم خواند. اما در واقع هر نظریه اى که ارزش بنیادى نامیدن را داشته باشد، لااقل در ابتدا دور از دسترس به نظر مى آید. دیگر کسى نمى تواند چند مشاهده و آزمایش انجام بدهد و با رعایت مجموعه اى از قوانین یک توضیح برسد. باید ایده اى به ذهن تان برسد، آن را جلو ببرید و بسط بدهید و تازه آن موقع بفهمید که چطور باید به طریق تجربى امتحانش کرد. از این دیدگاه علم هم نوعى هنر است. اینشتین مى نویسد: «ایده نظرى جدا و مستقل از تجربه به ذهن نمى آید و البته با یک فرآیند کاملاً منطقى هم نمى شود از تجربه استخراجش کرد. چنین ایده اى حاصل یک عمل خلاقانه است.»

در نظریه هاى اینشتین جرقه خلاقانه، ایده تقارن بود. یک جسم متقارن حتى تحت مجموعه اى از تبدیل ها (انعکاس، چرخش، جابه جایى) یکسان باقى مى ماند. از نظر ریاضى یک تبدیل مثل این است که معادله مربوطه را در یک نرم افزار تایپ بنویسید و بعد عملیات جست وجو و جایگزینى را در آن انجام دهید. اگر معادله داراى نوع خاصى از تقارن باشد، عملیات جست وجو و جایگزینى هیچ اثرى روى آن نمى گذارد.مثال ساده اش معادل هذلولى است: xy=1 اگر در این معادله به جاى x، y و به جاى y،x بگذاریم معادله تغییرى نمى کند.این توصیف روش مجردى است براى گفتن اینکه دو بازوى هذلولى، تصویر آینه اى یکدیگر هستند. هدف اینشتین، رسیدن به معادلاتى بود که تا حد ممکن تحت تاثیر عملیات متعدد جست وجو و جایگزینى، یکسان باقى بمانند. ایده اصلى این است که هرچه معادلات متقارن تر باشند، پدیده هاى بیشترى را در خود جاى مى دهند.

مثلاً در مورد نسبیت خاص مى توان هر نمونه اى از x،y ، z وt (مختصاتى که فضا- زمان را مشخص مى کند) را تابع ریاضى خاصى از x، y، z و t جایگزین کرد و به همین دلیل هم به آن نسبیت خاص مى گویند این تقارن فضا را با زمان یکپارچه مى کند و براى محاسبه فاصله میان دو نقطه دیگر نمى توان از رابطه فیثاغورثى معمول که شامل x، y و z و است، استفاده کرد. حالا به یک نسخه چهار بعدى از این رابطه نیاز داریم که t را هم دربرگیرد. نسبیت عام دامنه عملیات جست وجو و جایگزینى هاى ممکن را گسترش مى دهد. یعنى به جاى یک تابع خاص از x، y، z و t تقریباً هر تابعى از این مولفه ها مجاز است براى اینکه معادلات فیزیک یکسان باقى بمانند، یک نیرو را باید وارد بازى کرد و این نیرو چیزى نیست جز گرانش. در این شرایط فاصله میان دو نقطه با قانونى به مراتب پیچیده تر از رابطه فیثاغورث- به نام متریک- محاسبه مى شود. متریک فضا را مى توان یک ماتریس عددى ۴*۴ نمایش داد.

یکسان بودن فاصله A تا B و B تا A ایجاب مى کند که این ماتریس حول قطر اصلى اش متقارن باشد و به این ترتیب ماتریس با ۱۰ عدد غیرتکرارى مشخص مى شود. استدلال اینشتین این بود که چرا بایدداستان همین جا خاتمه پیدا کند؟ چرا هر ماتریسى- نه فقط متقارن ها- را مجاز ندانیم؟ کافى است به ماتریس متقارن (با ۱۰ عدد غیرتکرارى) یک ماتریس پادمتقارن (با شش عدد غیرتکرارى) اضافه شود. اتفاقاً معادلات ماکسول را مى توان با یک ماتریس پاد متقارن نوشت و بنابراین طبیعى است که امیدوار باشیم این رهیافت، گرانش و الکترومغناطیس را یکپارچه کند.

اما متاسفانه همه چیز هاى طبیعى الزاماً درست از آب درنمى آیند. اینشتین در تلاش براى هماهنگى دو ماتریس به مشکل برخورد. مشکلى که برخلاف تصورش گذر او موضعى نبود و در یک ناهمگونى عمیق ریشه داشت. برخلاف شباهت هاى بیرونى گرانش و الکترومغناطیس بررسى ها نشان داد که این دو اساساً متفاوتند. غیر از این در طول سه دهه اى که اینشتین نظریه وحدت بخش را رواج مى داد، محققان نیروهاى جدیدى پیدا کردند که در این چارچوب نمى گنجید: نیروهاى هسته اى ضعیف و قوى.

الکترومغناطیس بیشتر از آنکه به گرانش نزدیک باشد، به این نیروها شباهت دارد هر چند که غریزه هاى اینشتین درباره تقارن درست بود، اما او داشت این ابزارهاى کارآمد را بر ورودى هاى نامناسب اعمال مى کرد. وى در بخشى از مقاله مورد نظر نوشته است: «هیچ دلیلى نمى بینم که فرض کنم ساختار نسبیت عام تنها به گرانش محدود باشد و با بقیه فیزیک جداگانه و به طریقى دیگر برخورد شود. کوچکى نسبى چیزى که امروز به عنوان اثرات گرانشى مى شناسیم، دلیل قانع کننده اى براى نادیده گرفتن نسبیت عام در بررسى هاى نظرى بنیاد فیزیک نیست.به عبارت دیگر به اعتقاد من پرسیدن این سئوال که «فیزیک بدون گرانش چه شکلى مى شد؟» اصلاً قابل توجیه نیست.»

اما تاریخ عکس این ماجرا را ثابت کرد. مکانیک کوآنتومى بدون نیاز به گرانش از پس توضیح الکترومغناطیس، نیروهاى هسته اى و ساختار ماده با دقتى چشمگیر برمى آید. گرانش در واقع آن تکه اى از فیزیک بود که یکپارچه کردنش با بقیه دشوارتر از همه از آب درآمد و فیزیکدان ها همچنان با آن دست و پنجه نرم مى کنند. اکنون گرانش نیز مثل اینشتین در سال هاى آخر عمرش تنها مانده است.

  انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۴               تعداد بازدید : 252
دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما هفته  پنجم فروردین ماه 1403

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما هفته پنجم فروردین ماه 1403

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما   همیشه دنبال این بودی یه جایی باشه تا راحت بتونی محتوای مطمئن با طراحی خوب را پیدا کنی؟   همیشه دنبال این بودی یکی کارهای محتوایی را ناظر به مسائل روز انجام بده و دغدغه تأمین محتوا را نداشته باشی؟   همیشه ... ...

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما هفته  پنجم اسفند ماه 1402

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما هفته پنجم اسفند ماه 1402

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما   همیشه دنبال این بودی یه جایی باشه تا راحت بتونی محتوای مطمئن با طراحی خوب را پیدا کنی؟   همیشه دنبال این بودی یکی کارهای محتوایی را ناظر به مسائل روز انجام بده و دغدغه تأمین محتوا را نداشته باشی؟   همیشه ... ...

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما هفته  دوم فروردین ماه 1403

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما هفته دوم فروردین ماه 1403

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما   همیشه دنبال این بودی یه جایی باشه تا راحت بتونی محتوای مطمئن با طراحی خوب را پیدا کنی؟   همیشه دنبال این بودی یکی کارهای محتوایی را ناظر به مسائل روز انجام بده و دغدغه تأمین محتوا را نداشته باشی؟   همیشه ... ...

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما فروردین ماه 1403

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما فروردین ماه 1403

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما همیشه دنبال این بودی یه جایی باشه تا راحت بتونی محتوای مطمئن با طراحی خوب را پیدا کنی؟ همیشه دنبال این بودی یکی کارهای محتوایی را ناظر به مسائل روز انجام بده و دغدغه تأمین محتوا را نداشته باشی؟ همیشه دوست داشتی ... ...

فایل نقشه ی تابلو فرش دستباف طرح طبیعت کلبه زیبا

فایل نقشه ی تابلو فرش دستباف طرح طبیعت کلبه زیبا

دانلود فایل نقشه ی تابلو فرش دستباف طرح طبیعت کلبه ی زیبا دانلود فایل های کامل نقشه ی طرح تابلو فرش های دستباف طرح طبیعت کلبه ی زیبا   تنها سایت ارائه دهنده فایل نقشه ی طرح های تابلو فرش (قیمت نقشه ها حداقل از 50 هزار تومان تا چندین میلیون تومان در بازار با توجه به ... ...

دانلود رایگان کتاب صوتی پرفروش و کمیاب 48 قانون قدرت رابرت گرین

دانلود رایگان کتاب صوتی پرفروش و کمیاب 48 قانون قدرت رابرت گرین

کتاب 48 قانون قدرت پرفروش‌ترین اثر برای کسانی است که خواهان قدرت هستند یا می‌خواهند خود را در برابر قدرت دیگران تجهیز کنند. رابرت گرین در این کتاب به شما می‌آموزد چگونه در تمام عرصه‌های زندگی قدرتمند شوید حجم 11 مگا بایت پشتیبانی: 09380317800 ... ...

دانلود رایگان کتاب صوتی انسان روح است نه جسد(۲ جلد)

دانلود رایگان کتاب صوتی انسان روح است نه جسد(۲ جلد)

  انسان روح است نه جسد (جلد 1 و 2)   نویسنده:  رئوف عبید مترجم:  زین العابدین کاظمی خلخالی کاوشی در دانش جدید روح شناسی   مطالب این کتاب تنها بحث فلسفی مبتنی بر منطق ساده نیست، بلکه روشهای علمی و تجربی است که با منتهای دقت با دقیقترین تجهیزات پیشرفته مادی، در ظرف ... ...

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما هفته  سوم فروردین ماه 1403

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما هفته سوم فروردین ماه 1403

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما   همیشه دنبال این بودی یه جایی باشه تا راحت بتونی محتوای مطمئن با طراحی خوب را پیدا کنی؟   همیشه دنبال این بودی یکی کارهای محتوایی را ناظر به مسائل روز انجام بده و دغدغه تأمین محتوا را نداشته باشی؟   همیشه ... ...

دانلود بسته 8000 تست-عمومی، اختصاصی،تخصصی-استخدامی آموزش پرورش

دانلود بسته 8000 تست-عمومی، اختصاصی،تخصصی-استخدامی آموزش پرورش

دانلود بسته 8000 تست-عمومی، اختصاصی،تخصصی-استخدامی آموزش پرورش   فایل 8 هزار تستی با 2177 صفحه و 153 مگابایت حجم   ... ...

پاورپوینت پختگی اقتصادی درس 15 مدیریت خانواده و سبک زندگی پسران

پاورپوینت پختگی اقتصادی درس 15 مدیریت خانواده و سبک زندگی پسران

عنوان: دانلود پاورپوینت پختگی اقتصادی درس 15 مدیریت خانواده و سبک زندگی پسران   فرمت: پاورپوینت pptتعداد اسلاید: 29 پوشش کامل درس   پاورپوینت قابل ویرایش با محیط حرفه ای   منطبق با آخرین تغییرات مطالب و رئوس کتاب درس     فونت های استاندارد و بک ... ...

دانلود کتاب صوتی روانشناسی تصویر ذهنی ماکسول مالتز

دانلود کتاب صوتی روانشناسی تصویر ذهنی ماکسول مالتز

کتاب صوتی بسیار مفید    #روانشناسی_تصویر_ذهنی    اثر: #ماکسول_مالتز   ترجمه: مهدی قراچه داغی    کیفیت اجرا: خیلی خوب  ... ...

پاسخنامه کتاب Introductory Steps to Understanding

پاسخنامه کتاب Introductory Steps to Understanding

کتاب‌های Steps to Understanding یکی از مهمترین و پرکاربردترین منابعی است که از سال‌های دور توسط زبان‌آموزان برای تقویت مهارت خواندن، شنیداری و واژگان مورد استفاده قرار می‌گرفته است. این مجموعه شامل 4 سطح است که در یک کتاب قرار گرفته است.   تمامی درس‌های این مجموعه به صورت ... ...

برنامه اکسل متره و برآورد،تهیه صورت وضعیت  راه و باند سال1403

برنامه اکسل متره و برآورد،تهیه صورت وضعیت راه و باند سال1403

برنامه اکسل متره و برآورد،تهیه صورت وضعیت راه،راه آهن و باند فرودگاه سال1403: -تهیه اتوماتیک و خودکار متره و برآورد،صورت وضعیت در کمترین زمان فقط با وارد کردن شماره آیتم -تهیه ریز متره -تهیه خلاصه متره -تهیه خلاصه فصول -تهیه برگه های مالی و مالی کل -اعمال اتوماتیک ... ...

پاورپوینت بز یا سگ تفکر و سبک زندگی هفتم

پاورپوینت بز یا سگ تفکر و سبک زندگی هفتم

    عنوان: دانلود پاورپوینت بز یا سگ تفکر و سبک زندگی پایه هفتمفرمت: پاورپوینت قابل ویرایشتعداد اسلاید: 21   پوشش کامل درس همراه با پاسخ فعالیت ها   پاورپوینت قابل ویرایش با محیط حرفه ای   منطبق با آخرین تغییرات مطالب و رئوس کتاب درس     فونت های ... ...

حل مسائل الکترودینامیک کلاسیک جان دیوید جکسون به صورت PDF و به زبان انگلیسی در 214 صفحه

حل مسائل الکترودینامیک کلاسیک جان دیوید جکسون به صورت PDF و به زبان انگلیسی در 214 صفحه

نگاه اجمالی الکترو مغناطیس یکی از شاخه‌های فیزیک است که مباحث مربوط به بارهای الکتریکی ساکن و متحرک ، میدانهای الکتریکی و مغناطیسی را مورد بحث قرار می‌دهد. اما در این بحث بیشتر مفاهیم فیزیکی و توصیف کیفی این پدیده‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد. و تا حد امکان از توصیف کمی این ... ...

دانلود جزوه امور مالی و حقوق ثبتی در دفاتر اسناد رسمی

دانلود جزوه امور مالی و حقوق ثبتی در دفاتر اسناد رسمی

جزوه امور مالی و حقوق عمومی و دولتی با دیدگاه کاربردی در دفاتر اسناد رسمی آماده برای دانلود مشخصات استاد: سید علیرضا طباطبایی بافقی سردفتر اسناد رسمی 3 یزد و عضو جامعه سردفتران استان یزد تعداد صفحات: 143 فرمت: پی دی اف PDF حجم: 3 مگابایت کیفیت: عالی نوع جزوه (تایپی ... ...

دانلود 3 بک دراپ کودک تم فوتبال-کد 8082-8080

دانلود 3 بک دراپ کودک تم فوتبال-کد 8082-8080

مشخصات فايل نام فايل:دانلود 3 بک دراپ کودک تم فوتبال-کد 8082-8080 نوع فايل:بک دراپ،backdrop پسوند فايل اصلي:JPEG پسوند فايل فشرده:ZIP ابعاد:3712*5249 PIX کيفيت: 300 DPI ويژگي هاي فايل فایل اصلی(Original file) کاربري آسان جايگزين مناسب براي دکورهاي گران ... ...

پاورپوینت بازرگان و پسران درس 4 فارسی پنجم

پاورپوینت بازرگان و پسران درس 4 فارسی پنجم

عنوان پاورپوینت درسی: پاورپوینت بازرگان و پسران درس 4 فارسی پنجم دبستان   فرمت: پاورپوینت ppt تعداد اسلاید: 19     قسمتی از متن: اهداف درس آشنایی با ارزش علم و دانایی وکاربردهای آن در زندگی تقویت مهارت ساده نویسی در نوشتن بند معرّفی کتاب کلیله ودمنه ... ...

پاورپوینت درس دهم قرآن هشتم سوره یس، سوره صافات و تفسیر نمونه

پاورپوینت درس دهم قرآن هشتم سوره یس، سوره صافات و تفسیر نمونه

  عنوان پاورپوینت: پاورپوینت سوره یس، سوره صافات و تفسیر نمونه درس 10 قرآن پایه هشتمفرمت: پاورپوینت قابل ویرایش   تعداد اسلاید: 26       پوشش کامل درس (جلسه اول و دوم) به همراه صوت آیات   پاورپوینت قابل ویرایش با محیط حرفه ای   منطبق با آخرین ... ...

دانلود رایگان کتاب صوتی روش ها و فنون مشاوره دکتر عبدالله شفیع آبادی

دانلود رایگان کتاب صوتی روش ها و فنون مشاوره دکتر عبدالله شفیع آبادی

  کتاب صوتی روش ها و فنون مشاوره (مصاحبه بالینی) اثر عبدالله شفیع آبادی کتاب صوتی روش ها و فنون مشاوره ( مصاحبه بالینی ) نوشته دکتر عبداله شفیع آبادی به آموزش مشاوران و روان درمانگران پرداخته و 44 فن مشاوره و روان درمانی مورد بررسی قرار می گیرد. در صورت مشکل در دریافت به ... ...

پاورپوینت فرهنگ و تمدن در عصر صفوی درس 14 تاریخ 11 انسانی

پاورپوینت فرهنگ و تمدن در عصر صفوی درس 14 تاریخ 11 انسانی

عنوان پاورپوینت درسی: دانلود پاورپوینت فرهنگ و تمدن در عصر صفوی درس 14 تاریخ یازدهم انسانی فرمت: پاورپوینت ppt تعداد اسلاید: 31 منطبق با مطالب و رئوس کتاب درسی با توجه بر اینکه این پاورپوینت به طور حرفه ای تهیه شده و مطالب کتاب را بصورت جذاب پوشش میدهد شما دبیران گرامی ... ...

دانلود پاورپوینت چیستی انسان 2 درس 10 فلسفه یازدهم انسانی

دانلود پاورپوینت چیستی انسان 2 درس 10 فلسفه یازدهم انسانی

  عنوان پاورپوینت درسی: دانلود پاورپوینت چیستی انسان (2) درس 10 فلسفه پایه یازدهم انسانی   فرمت: پاورپوینت ppt تعداد اسلاید: 18     پاورپوینت قابل ویرایش با محیط حرفه ای   منطبق با آخرین تغییرات مطالب و رئوس کتاب درسیبکارگریی افکت ها، تصاویر و اشکال متحرک بسیار ... ...

پاورپوینت کامل و جامع با عنوان بررسی انقلاب 1848 مجارستان در 31 اسلاید

پاورپوینت کامل و جامع با عنوان بررسی انقلاب 1848 مجارستان در 31 اسلاید

انقلاب ۱۸۴۸ مجارستان یکی از چندین انقلاب اروپایی در ۱۸۴۸ بود. این انقلاب در پادشاهی مجارستان آغاز اما به سرعت تبدیل به جنگی جدایی طلبانه با امپراتوری اتریش به رهبری دودمان هابسبورگ شد. پس از سلسله شکست‌های جدی در ۱۸۴۹، امپراتوری اتریش در آستانه فروپاشی قرار گرفت.   فهرست ... ...

حرکت تاریخی کرد به خراسان.pdf

حرکت تاریخی کرد به خراسان.pdf

حرکت تاریخی کرد به خراسان.pdf ... ...

زیست شناسی.pdf

زیست شناسی.pdf

زیست شناسی.pdf پیش دانشگاهی1 ... ...

دریافت فایل : زیست شناسی.pdf

دانلود کتاب تئوری حسابداری 2 دکتر شباهنگ

دانلود کتاب تئوری حسابداری 2 دکتر شباهنگفرمت پی دی افجلد دومبا کیفیت بالافارسی ...

C++ Primer, Fifth Edition.pdf

C++ Primer, Fifth Edition.pdf

C++ Primer, Fifth Edition.pdf ... ...

دریافت فایل : C++ Primer, Fifth Edition.pdf

پکیج ارشد معماری.pdf

پکیج ارشد معماری.pdf پکیج دروس فنی ساختمان   ...

دریافت فایل : پکیج ارشد معماری.pdf
غلبه بر کمال خواهی.pdf

غلبه بر کمال خواهی.pdf

غلبه بر کمال خواهی.pdf راهنمای خودیاری با استفاده از روش های شناختی رفتاری ... ...

دریافت فایل : غلبه بر کمال خواهی.pdf

دیکشنری تصویری آکسفورد OPD

دیکشنری تصویری آکسفورد OPD ...


مطالب تصادفی

  • دستاورد بی‌سابقه دانشمندان درباره شتاب انبساط جهان

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد